Sağlıklı Ayurvedik Kışa Doğru

Mevsimler birbirini izledikçe bedenimiz, ruhumuz ve enerjimiz de farklı dönemleri izliyor. Birbirine geçiş yaparken değişimler, kuluçkalar, yeni yönler ve eski yönlerle ilgili yeni kararlar her zaman çevremizde oluyorlar (1). Birçok farklı koşula cevap veren belirgin beden özelliklerimiz var. Ayurvedik olarak bu beden özelliklerinin toplandığı beden biçimlerine “Dosha” deniyor. Her dosha testinde 3 çeşit dosha var: Vata, Pitta, Kapha.

Her bir dosha tipi de hepimizde var. Yani hepimiz Vata, Pitta ve Kapha özelliklerini gösteriyoruz. Kimi zaman sindirim için farklı bir beden tipine bürünürken kimi zaman da aklımızı çok karıştıran bir konuda düşünürken başka bir beden tipi gibi davranıyoruz. Hepimizin genetik mirasları ile ilgili çok geniş bir kataloğu var. Bedenimiz de bunu elbette var olduğu her alanda gösteriyor ve kullanıyor.

Ayurveda, genetik çeşitliliği yaşarken bir bakış açısıdır. Bize hayatımızın daha güzel, olumlu, sağlıklı ve şifa dolu seçimlerden oluşması için bir hazine sunar. Bu üç beden tipi hepimizin içinde var ve şimdi onların özel bir dengesinden kendimize kış için bizi destekleyen bir liste yapalım.

Temel prensiplerimiz bedenimizde mevsim değişimini izleyen değişikleri hayatımızın tamamında bizi destekleyen güçlü ve şifa verici bir biçimde almak, yaymak ve onları yaşamak. Sağlık bir kış mevsimi için izleyebileceğimiz yöntemlerse basit. Çabuk hatırlamak için madde madde ayırabileceğimiz hali de burada.
Başlayalım:

1 – Kış boyunca Vata dengeleyici bir beslenme, egzersiz ve günlük rutin oluşturmaya gayret edelim. Kış, Vata mevsimi olarak bilinir. Vata, beden ve zihnin bütün hareketlerini ifade etmektedir. Kan akışı, bedenimizdeki atıklardan kurtulma, nefes çalışmaları ve zihnin içindeki düşünce hareketlerini kontrol eder. Diğer beden tipleri onsuz hareket edemez. Organik bitki çayları içmek, Sıcak tutucu yiyeceklere yönelmek, Her gün düzenli bir hayat rutini geliştirmek ve yapay desteklerden uzak durmak Vata dengeleyici davranış biçimleridir.
2 – Tatlı, ekşi ve tuzlu tatlara yönelmenin zamanı geldi. Bu tatlar aynı zamanda Vata dengelemeye de yardım ederler. Yemeklerimize tuz eklemek değil doğal tuzlar içeren yemeklere yönelmek daha doğrudur.
3 – Vata beden tipi kuru ve soğuk olarak tanımlanır. Bu yüzden, taze, sıcak veya ılık, iyi pişmiş ve aldığımızda içimizde yağını salan besinlere bakmakta büyük yarar var.
4 – Güne yapabildiğimizin en üst seviyesinde kendi kendimize masaj ile başlamalıyız. Tenis topu örneğini bir başka yazımda vermiştim. Buna ek olarak gün öncesi yogası veya bize hitap eden yorucu olmayan egzersizler çok değerlidir.
5 – Vata tipinde hayat kalitesini artırmak için, gece saat 10 sularında yatağa girmek faydalıdır. Güneşin olmadığı zamanlarda yenilenme ve tazelenme etkisi üretir Vata tipindeki bedenimiz. Düzenli hayat kavramı kış mevsimi gibi birçok hareketi kısıtlayan zamanlarda güven duygusu için çok değerli bir artı sunar.
6 – Günün en büyük öğününü öğlen yemeğine sığdırmak önemlidir. Günün orta kuşağında sindirim ateşi ve gücü de en üsttedir. Bundan yararlanmak kış şifaları için önemlidir. Gece yemekleri ve içeceklerinin kış zamanı yavaşlaması psikolojik olarak da oldukça büyük destek sağlıyor. Mevsimsel beslenme alışkanlıklarını ruhumuz üstünde yaptığı etkilerle ilgili çok fazla araştırmayı internette de rahatlıkla bulabilirsiniz.
7 – Bedenimiz soğuk rüzgara maruz kaldıkça Vata tipi derine çekilir. Rüzgardan korunmak yalnızca kalın kıyafetler giymek demek değildir. Hepimizin bedeni farklı oranlara sahip ve giydiklerimizle farklı bölgelerden rüzgar alıyoruz. Kişisel özelliklerimize göre aksesuarlarımıza önem verebiliriz. Kimimiz için bu bir bereyken kimimiz için yalnızca el bileklerimiz.
8 – Her türlü aşırı stres ve endişe Vata tipinin yine derinlere çekilmesi demektir. Kış mevsiminde özellikle, meditasyon, yoga, Tai Chi, Qigong, enerji terapileri ve prana yani hayat enerjimizi dengeleyen nefes teknikleri çalışmanın yararı çok yüksektir.
9 – Öğleden önce metabolizmayı hızlandıran, öğleden sonra ise dengeleyen ve sakinleştiren çay, bitki çayı karışımları içmek iyi gelecektir. Tarçın ve nane çaylarına önem verebiliriz.
10 – Vata, diğer iki beden tipi olan Pitta ve Kapha’nın lideridir diyebiliriz. Bilerek dengesizlik yaratır ve diğer ikisini böylece yine toplam bedenimizi dengelemek için harekete geçirir. Vata dengesini sağlamaya çalışmak bedenden öte bütünüyle yani zihin, duygusal hayat ve beden bileşenlerini dengelemek için çok değerli olacaktır.

Vata tipindeki bedensel yapımız düzensiz tuvalet ritminden çok etkilenir, çünkü stresle beraber bedenin sakin kalmasının iyi olacağı yerde tuvalete gitme baskısı ile rahatsızlık yaşamaya başlar. Eğer bu konuda bir durumumuz varsa sağlık nedenleri üzerine çalışmaya öncelik verelim.

Kış boyunca sağlıklı olma belirtileri için de özellikle, sesimize, sindirim hızımıza, menstrüal döngümüzün düzenli olmasına ve nefes hızımıza dikkat edebiliriz. Bunlardaki değişimler karşısında sağlık ve danışmanlık profesyonellerinden destek almayı düşünebiliriz. Bakım sorunda önce geliyor.
Kendimize böyle güzel bir hediye vermeye ne dersiniz?

Sevgi ve ışıkla…

(1) Kış mevsiminin getirdiği sembolik geçiş ve değişimden 26.09.2016 tarihli Günle Gelen yazımın başında söz etmiştim.
Not: Buradaki tavsiye ve ilkelerin hepsi Ayurvedik bir bakış açısı ile bilgilendirme amacı ile verilmiştir. Özellikle tanı, tedavi veya bir hastalığa karşı kullanmak amacıyla değildir. Uygulamak istediklerinizi eğer özel bir rahatsızlığınız varsa, meslek profesyonellerine danışarak uygulamanızı tavsiye ederiz. Ayurvedik bakış açısı bütünüyle bir gelenek ve hayata bir bakıştır. Şifa yetenekleri bütün dünyaca bilinen ve dünyada çok fazla sayıda ülkede uzman, klinik, spa ve uygulama merkezleriyle tamamlayıcı tıp biçimlerinden biri olarak görülmektedir.

  • Esin Batal
  • İletişim, danışmanlık, seans ve destek için:

Aşağıdaki formu doldurarak benimle iletişime geçebilirsiniz ?